Ρουμάνικο Νέο Κύμα: Οι 5 βασικοί σκηνοθέτες!!!

Corneliu Porumboiu

corneliu

Έχει σκηνοθετήσει τρεις ταινίες μικρού μήκους (Gone with the wine 2002, A trip to the city 2003, Liviu’s Dream 2004) και τρεις μεγάλου μήκους, το 12:08 East of Bucharest το 2006, το Police Adjective το 2009 και το When Evening Falls on Bucharest or Metabolism το 2013. Η ταινία του  A trip to the city βγήκε δεύτερη στο διαγωνισμό των Καννών στη κατηγορία Cinéfondation, το Liviu’s Dream έκανε μεγάλη εντύπωση στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου ενώ το 12:08 East of Bucharest κέρδισε το Camera d’Or στις Κάννες καθώς και πολλά άλλα βραβεία σε φεστιβάλ στην Ευρώπη και την Αμερική. Τρία χρόνια μετά η επιτυχία συνεχίζεται με το Police Adjective το οποίο κέρδισε το βραβείο FIPRESCI και το Un Certain Regard. Τα έργα του θεωρούνται τα πιο κωμικά και σατιρικά του Νέου ρουμάνικου κύματος και χαρακτηρίζονται από ένα έντονα στεγνό χιούμορ το οποίο είναι ευδιάκριτο στη πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, 12:08 East of Bucharest.

Cristian Mungiu

cristian-mungiu-si-catalin-mitulescu-au-obtinut-cei-mai-multi-bani-pentru-filme-de-la-cnc

Ο πιο γνωστός από τους σκηνοθέτες του νέου κύματος, έχει σκηνοθετήσει τρεις ταινίες μικρού μήκους μέσα στην ίδια χρονία! (Zapping 2000, Nici o întâmplare 2000, Corul pompierilor 2000) Τρεις μεγάλους μήκους (Occident 2002, 4 Months, 3 Weeks and 2 Days 2007, Beyond the Hills 2012) ενώ έχει γράψει το σενάριο και έχει συνσκηνοθετήσει μαζί με άλλους τέσσερεις σκηνοθέτες τη ταινία Tales from the Golden Age, 2009. To Occident πήρε τον Χρυσό Αλέξανδρο και το βραβείο κοινού στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης αλλά η μεγάλη επιτυχία και ίσως η μεγαλύτερη μέχρι τώρα για το ρουμάνικο νέο κύμα ήρθε με το 4 Months, 3 Weeks and 2 Days που κέρδισε 33 βραβεία εκ των οποίων το  Cinema Prize of the French National Education System, το βραβείο FIPRESCI καθώς και το Palme d’Or στις Κάννες ενώ ήταν υποψήφια και για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

Catalin Mitulescu

1_13

Η πιο γνωστή ταινία του είναι το The way I spent the end of the world, το οποίο έχει πάρει 3 βραβεία (To Un Certain Regard καλύτερης ηθοποιού στις Κάννες καθώς και το Romanian Union of Filmmakers Award η Dorotheea Petre και το Youth Jury Award στο Valladolid International Film Festival). Ο Mitulescu όμως έχει σκηνοθετήσει ακόμα μία ταινία μεγάλου μήκους (Loverboy 2011) και τρεις μικρού μήκους (Bucuresti-Wien 8-15  όταν ήταν φοιτητής το 2000, 17 Minutes Late το 2002 και η πιο γνωστή, το Trafic το 2004 για την οποία πήρε και το Palme d’ Or καλύτερης μικρού μήκους ταινίας στις Κάννες).

Cristi Puiu

Cristi-Puiu660

 Η πρώτη του ταινία Stuff and Dough (2001) γνώρισε μεγάλη επιτυχία, κέρδισε το βραβείο FIPRESCI στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καθώς και διάφορα βραβεία σε φεστιβάλ της Ευρώπης και της Αμερικής. Ο Puiu συνέχισε το 2004 με μία ταινία μικρού μήκους, το Cigarettes and Coffe, για το οποίο απέκτησε και το Golden Berlin Bear, μεταξύ άλλων βραβείων. Όμως η μεγάλη αναγνώριση ήρθε με την ταινία που έκανε ένα χρόνο μετά The Death of Mr. Lazarescu  το οποίο κέρδισε 27 βραβεία μεταξύ των οποίων το Un Certain Regard στις Κάννες. Το 2010 σκηνοθετεί την ταινία Aurora για την οποία κερδίζει ακόμα 5 βραβεία, το 2013 το Three Exercises of Interpretation στη Γαλλία και τη Ρουμανία ενώ μόλις ολοκλήρωσε το ντοκιμαντέρ Bridges of Sarajevo στη Βουλγαρία.

 Radu Muntean

radu-muntean

Με τέσσερεις ταινίες μεγάλου μήκους στο ενεργητικό του (Furia 2002, The paper will be blue 2006, Summer Holiday 2008, Tuesday after Christmas 2010) θεωρείται από την οπτική της ποσότητας ο πιο παραγωγικός από τους σκηνοθέτες που αναφέραμε. Ενώ το 2011 σκηνοθέτησε και μία μεσαίου μήκους το Vorbitor. Έχει και αυτός πολλά βραβεία στην κατοχή του, από διάφορα φεστιβάλ, αλλά είναι ο λιγότερο αναγνωρισμένος από τους δημιουργούς του ρουμάνικου νέου κύματος καθώς καμία από τις ταινίες του δεν έχει κερδίσει κάποιο σημαντικό βραβείο (όπως του φεστιβάλ των Καννών ή του Βερολίνου) ούτε έχουν δεχθεί την ίδια ευρεία εξάπλωση  της κριτικής αναγνώρισης. Όμως παίζει αναμφισβήτητα ισχυρό ρόλο στην σύγχρονη κινηματογραφική παραγωγή της Ρουμανίας, παράγοντας προσωπικές, ισχυρές ταινίες στις οποίες επικεντρώνεται στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και όχι τόσο στην κοινωνικο – πολιτική κριτική και στην ανάδειξη των αδυναμιών των κοινωνικών υποδομών, σε σημείο που κάποιες από τις ταινίες του μπορεί να θεωρηθούν και εντελώς απολιτίκ.

Διαβάστε εδώ τις: Ταινίες που ξεχωρίσαμε και εδώ Ρουμάνικο Νέο Κύμα: Η ιστορία, η πολιτική, τα χαρακτηριστικά.