Ο Borofsky, οι πελώριες φιγούρες και οι αριθμοί!!

  • Όνομα: Jonathan Borofsky
  • Τόπος Γέννησης: Boston, Massachusetts
  • Μορφή Τέχνης: Γλυπτική, Ζωγραφική

Μια ωραία μέρα καθώς βόλταρα στο Μόναχο βρέθηκα μπροστά σε αυτή τη πελώρια ανθρώπινη μορφή… ναι αυτήν που βλέπετε στη φωτογραφία εδώ αριστερά και στις φωτογραφίες που ακολουθούν λίγο πιο κάτω…

Ε και είπα να το ψάξω λίγο το θέμα γιατί μου κίνησε τη περιέργεια. Ανακάλυψα λοιπόν ότι ο γλύπτης του συγκεκριμένου αγάλματος, το οποίο ακούει στο όνομα The Walking man, ονομάζεται Jonathan Borofsky και έχει δημιουργήσει κι άλλα αντίστοιχα πελώρια αγάλματα σε διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο…

Αλλά πριν προχωρήσουμε στα υπόλοιπα ας πούμε 2 λογάκια που διαβάσαμε στο site του γλύπτη για αυτό το συγκεκριμένο έργο: Έχει ύψος 17 μέτρα, χαλύβδινη εσωτερική δομή με εξωτερικό κέλυφος απο πλαστικό και ενισχυµένο µε ίνα υάλου. Πρόκειται για μόνιμη εγκατάσταση και βρίσκεται από το 1995 μπροστά από το κτήριο Munich Re στο Μόναχο στην Leopolstraße. 

Αυτό το γλυπτό δημιουργήθηκε τμηματικά στο εργαστήριο La Paloma στο Sun Valley της Καλιφόρνια. Τα κομμάτια του μεταφέρθηκαν στη συνέχεια στο Μόναχο, όπου οι εργαζόμενοι πέρασαν 5 εβδομάδες ενώνοντάς τα. Μάλιστα υπάρχει μια εσωτερική ατσάλινη σκάλα στο πάνω μέρος της κατασκευής που επέτρεψε τη συναρμολόγηση των τελικών κομματιών του γλυπτού από μέσα. Πριν το εσωτερικό του γλυπτού σφραγιστεί,  τοποθετήθηκε στο εσωτερικό του μια μεταλλική χρονοκάψουλα με γραπτές δηλώσεις από τους εργαζόμενους που κατασκεύασαν το γλυπτό καθώς και απο του εργαζόμενους της Munich Re.

Εκτός από το Μόναχο υπάρχουν παρόμοια γλυπτά Verden της Γερμανίας, στο Kansas City (Walking man to the edge), στο Kassel της Γερμανίας, (Man walking to the sky) και στο Στρασβούργο (Woman Walking to the sky).

Untitled-1

Φωτογραφίες Άλκηστις Καφετζή

Τώρα όσον αφορά τα υπόλοιπα τεράστια γλυπτά του Jonathan. Κατ’ αρχάς έχουμε τους Hammering Men, από τα πιο γνωστά έργα του και ο ίδιος έχει δηλώσει πως αποτελεί ένα μέρος του εαυτού του, αντικατοπτρίζει τον εργάτη μέσα του.

“…if I can get myself moving and start doing something physical, I usually feel good.”

Jonathan Borofsky

Το μεγαλύτερο βρίσκεται στη Σεούλ, ακολουθεί αυτό που είναι στη Φρανκφούρτη, στο Lillestrom στη Νορβηγία, στο Seattle Art Museum, στη Βασιλεία, στο Dallas και αλλού…

hammeringseattle_1100

The Hammering Man, Seattle, Washington,  48 Feet

Aκολουθούν 3 Molecule Men στην Iowa, στο Βερολίνο και στο Los Angeles. Τα πρώτα Molecule Man γλυπτά δημιουργήθηκαν το 1977 και το 1978 στο L.A. Στην περιγραφή του γλυπτού στο site του δηλώνει ότι ήταν κατενθουσιασμένος με αυτή την ιδέα γιατί, παρά τον γεγονός ότι φαινόμαστε να είμαστε αρκετά συμπαγεί,ς στην ουσία αποτελούμαστε από μία μοριακή δομή, η οποία αποτελείται κατά κύριο λόγο από νερό και αέρα.

“Για μένα αυτό αλουμινένιο γλυπτό, ύψους 100 ποδιών, το οποίο συντελούν τρεις φιγούρες που συναντιούνται στο κέντρο δεν αναφέρεται μόνο στην ελαφρότητα που υπάρχει μέσα στα ίδια μας τα σώματα… Οι φιγούρες που συναντιούνται στο κέντρο αναφέρονται στα μόρια όλων των ανθρώπινων όντων που συγκεντρώνονται για να δημιουργήσουν την ύπαρξή μας. Και αυτός ο συμβολισμός είναι πιο έντονος στο γλυπτό που βρίσκεται στον ποταμό Spree στο Βερολίνο καθώς το ποτάμι καθόριζε τον διαχωρισμό του Ανατολικού και Δυτικού Βερολίνου”

Jonathan Borofsky

Molecule_Man_-_Berlin_-_2013

 Molecule Man, 30 meters tall aluminum Permanent installation, Spree River, Berlin, 1997

Ακολουθεί μία σειρά αγαλμάτων που απεικονίζουν μία γυναικεία και συγχρόνως αντρική μορφή, Male/Female στο Offenburg στη Γερμανία, (Freedom), στο Bielefeld στη Γερμανία, στο Penn Station στη Βαλτιμόρη και στο Kagoshima στην Ιαπωνία. Συγκεκριμένα το γλυπτό του Offenburg έχει πολιτική και ιστορική σημασία καθώς δημιουργήθηκε για να τιμήσει  τον ρόλο που έπαιξε το Offenburg στην δημοκρατική ανάπτυξη της Γερμανίας. Από εκεί και συγκεκριμένα από το Baden ξεκίνησε η δημοκρατική επανάσταση. Οι απαιτήσεις των πολιτών ανακοινώθηκαν σε συνέλευση στο Salmen Hall στις 12 Σεπτεμβρίου του 1947 ενώ δύο περεταίρω συνελεύσεις το 48 και 49 οδήγησαν στην επανάσταση. Μετά την ήττα της επανάστασης πολλοί αναγκάστηκαν να τραπούν σε φυγή όμως τα αίτημα του 47 είναι ιδιαίτερης σημασίας ακόμα και σήμερα καθώς επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο εξελίχτηκε το σημερινό Γερμανικό σύνταγμα.

freedom[germany]a05

Freedom (Male/Female) Offenburg, Germany 65 Feet

Για το γλυπτό που υπάρχει στη Βαλτιμόρη ας αφήσουμε τον ίδιο το καλλιτέχνη να μιλήσει:

“Η όλη ιδέα αυτoύ του γλυπτού είναι οι δύο ενέργειες που γίνονται ένα… δύο ενέργειες που ενώνονται για να δημιουργήσουν μια μεγαλύτερη δύναμη.”

 

Ή, όπως φώναξε με χαρά ένας περιπατητής την ημέρα των αποκαλυπτηρίων του:

“It’s humanity!”

Το ενδιαφέρον με αυτή τη σειρά γλυπτών είναι ότι ανάλογα από την οπτική γωνία από την οποία τα βλέπεις φαίνονται είτε ως αντρική είτε ως γυναικεία φιγούρα, όμως είναι και τα δύο…

mfb01_1100 mfb11_1100

Male/Female, 52 feet tall, aluminum, LED lighting system Permanent installation, Penn Station, Baltimore, 2004

Η λίστα συνεχίζεται και δεν είναι μικρή, έχουμε τους Men with Briefcase στη Minneapolis και στο Fort Worth του Texas, έχουμε τη σειρά Walking to the Sky στο Rockefeller Center στη Nέα Υόρκη, στο campus του πανεπιστημίου Carnegie Mellon στο Pitsbourg, στο Nasher Sculpture Center στο Dallas, στη Seoul. Καθώς και την σειρά εκθέσεων με θέμα Human Structures που συμπεριλαμβάνει και πίνακες ζωγραφικής. Απ’ ότι καταλάβατε έχει ένα θέμα με τον άνθρωπο και συγκεκριμένα την ανθρώπινη φιγούρα ανεξαρτήτου γένους και φυλής.

manwithbriefcase[tx]a01

Man with Briefcase, Fort Worth, Texas, 2002

wttsnyc_1100 (1)

Walking to the Sky, Rockefeller Center, New York

deitchpan1_1100

Five Large Paintings, installation view, Deitch Projects, 2009. Photo by Adam Reich

Και το έργο του καλλιτέχνη δεν τελειώνει εδώ. Όμως εμείς πρέπει κάπου να βάλουμε μια τελεία, να γράψουμε και καναδυο ενδιαφέροντα πραγματάκια που διαβάσαμε για τον ίδιο και μετά να πάμε για ύπνο…

O Jonathan Borofsky λοιπόν, αφού πέρασε τα 3 τεταρτα της ζωής του σπουδάζοντας καλές τέχνες κατέληξε στη Νέα Υόρκη και κάποια στιγμή άρχισε να μετράει από το 1 ως το άπειρο γράφοντας τα νούμερα σε χαρτί για αρκετές ώρες κάθε μέρα! Περίεργο;;; Ψυχαναγκασμός;;; Για να δούμε…  Όταν σκεφτόταν κάτι που ήθελε να ζωγραφίσει το σημείωνε εκεί, μαζί με τα νούμερα. Έτσι πέρναγαν τα χρόνια και κάποια στιγμή αποφάσισε ότι ήθελε να ζωγραφίσει κάτι, όμως αντί να υπογράψει το έργο του με το όνομά του το υπέγραψε με το νούμερο στο οποίο είχε φτάσει εκείνη τη στιγμή και αυτό το συνέχισε και με άλλα έργα του. Κάποια στιγμή μάλιστα έκανε και μια έκθεση στην Paula Cooper Gallery με τα χαρτιά με τα νούμερα που είχαν μαζευτεί.

individual-17_1100

Counting from 1 to 3227146, pen and pencil on paper, 1969 - 1986

” Για μένα οι αριθμοί είναι σαν το Θεό. Μας συνδέουν με ένα τρόπο που τίποτε άλλο δεν μπορεί. Σαν μαγεία… Κάθε μία από τις τσέπες μας ή τις τσάντες μας συμπεριλαμβάνει όλων των ειδών τους αριθμούς, τυπωμένους σε πλαστικές κάρτες που μας επιτρέπουν να αγοράζουμε πράγματα, να τηλεφωνούμε σε ανθρώπους και να κάνουμε πράγματα… Αυτό με οδήγησε τα τελτευταία χρόνια σε μία εμμονή με τους δυαδικούς αριθμούς που κάνουν να λειτουργεί κάθε υπολογιστής στο κόσμο. Δεν μιλάμε για αριθμούς από το μηδέν έως 10 ή 100. Μιλάμε απλώς για ένα μηδέν και ένα. Τα βάζουμε σε μια σειρά των οκτώ, έτσι: 01101101. Και μας δίνει το γράμμα “Α”. 

Jonathan Borofsky

Χμ… δεν ξέρω τι λέτε εσείς πάντως εμένα αυτό μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρον! Μάλιστα μου θυμίζει πολύ έντονα την ταινία “Pi” του Darren Aronofsky… Πολύ μου άρεσε αυτή η ταινία!

Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο για τον γλύπτη μας είναι ότι γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 70 άρχισε να γράφει τα όνειρά του. Για την ακρίβεια σηκωνόταν από το κρεβάτι του και τα κατέγραφε σε μία ανάμεικτη μορφή σημειώσεων και σκίτσων.  Μερικά στοιχεία που έβλεπε στα όνειρά του τότε συνεχίζουν να εμφανίζονται στην πιο σύγχρονη δουλειά του.

drawings29_1100

 

Το 1982 ως μέρος της συμβολής του στην έκθεση Zeitgeist στο Gropius Bau, ζωγράφισε το έργο Running Man πάνω στο τείχος του Βερολίνου με τη βοήθεια διαφόρων βοηθών και μιας σκάλας!

individual-7_1100

Running Man, 3.65 meters, latex house paint painted on the Berlin Wall, 1982

 

Και τέλος για να κλείσουμε θα πούμε ότι στο μεταξύ ο Borofsky πέρασε περίπου 15 χρόνια ως  gallery artist δημιουργώντας συχνά installations που η διάρκεια ζωής τους ήταν αντίστοιχή της διάρκειας του show καθώς στο τέλος αποσυναρμολογείτω ή ζωγραφιζόταν από πάνω. Υπολογίζει ότι έχει περίπου 200 σχέδια σε τοίχους σε gallery και μουσεία ανά το κόσμο… όμως είναι όλα καλυμένα από ένα στρώμα χρώματος.

Για το επίσημο site του καλλιτέχνη κάντε κλικ εδώ.

    Dubstep Grandma has no tags