Ευρυδίκη – Δημήτρης Τάρλοου – Θέατρο Πορεία

Θέατρο σε live streaming

Η Ευρυδίκη της Sarah Ruhl σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου σε live streaming στο θέατρο Πορεία, το Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2021 και 21:00 ώρα Ελλάδος. Η παράσταση 8 χρόνια μετά την πρώτη της παρουσίαση, έκανε την πρεμιέρα της ψηφιακά-πανδημικά σε live streaming το Νοέμβριο. Ένα gothic underground μιούζικαλ με θέμα τον έρωτα του Ορφέα με την Ευρυδίκη με την πρωτότυπη μουσική της Κατερίνας Πολέμη να ερμηνεύεται ζωντανά επί σκηνής από ένα εμπνευσμένο σύνολο ηθοποιών και μουσικών, στο ρόλο της Ευριδίκης η μοναδική Κόρα Καρβούνη, του Ορφέα ο εξαιρετικός Λαέρτης Μαλκότσης, του πατέρα ο γλυκύτατος Γιάννης Νταλιάνης και του ‘Αδη ο απολαυστικότατος Ορέστης Χαλκιάς.

Η Ευρυδίκη της Sarah Ruhl σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου στο θέατρο Πορεία, 8 χρόνια μετά την πρώτη της παρουσίαση, έκανε την πρεμιέρα της ψηφιακά-πανδημικά σε live streaming το Νοέμβριο.

evridiki25

1.Ο μύθος του Ορφέα 

Ο μύθος του Ορφέα και της Ευρυδίκης είναι γνωστός. Η Ευρυδίκη δραπετεύοντας από τον Αρισταίο, δαγκώθηκε από ένα ερπετό και πέθανε. Αλλόφρων ο Ορφέας έπαιξε τόσο συγκινητικά τραγούδια και τραγούδησε τόσο θρηνητικά που όλες οι νύμφες και οι θεοί έκλαψαν. Ο Ορφέας κατέβηκε στον κάτω κόσμο και με τη μουσική του απάλυνε την καρδιά του Άδη και της Περσεφόνης (το μόνο άτομο που τα κατάφερε ποτέ), οι οποίοι συμφώνησαν να επιτρέψουν στην Ευρυδίκη να επιστρέψει μαζί του στη γη. Αλλά η συμφωνία που συνόδευε την απόφαση ήταν, πως έπρεπε να περπατά μπροστά από αυτήν και να μην κοιτάξει πίσω μέχρι να φτάσει στον πάνω κόσμο. Αθέτησε όμως τελικά την υπόσχεσή του και η Ευρυδίκη εξαφανίστηκε πάλι.

Orpheus_and_Eurydice

2.Ευρυδίκη – Sara Ruhl

Ο λογοτεχνικός μύθος του Ορφέα αναπαράγεται και εντάσσεται στα διάφορα λογοτεχνικά είδη χάρη στην αντίθεση ανάμεσα στις μεταβλητές και τις σταθερές που εμπεριέχει η μυθική αφήγηση.  Ωστόσο δεν είναι πάντα διακριτά τα όρια ανάμεσά τους.  Η υποκειμενική απόδοση των σταθερών του μύθου οδηγεί στη δημιουργία νέων έργων-εκδοχών, όπου κυριαρχεί η μια ή η άλλη διάθεση.  Εναπόκειται στο δημιουργό να αποφασίσει για τη μεταχείριση των σταθερών και των μεταβλητών της μυθικής αφήγησης.

Το θέατρο, προνομιακός χώρος υποδοχής του μύθου, ενσωματώνει στην αυτοτέλεια των κανόνων του αντίθετα σύνολα, υπερτονίζοντας ή υποβαθμίζοντας τη σκηνική απόδοσή τους

evridiki17

Το θέατρο, προνομιακός χώρος υποδοχής του μύθου, ενσωματώνει στην αυτοτέλεια των κανόνων του αντίθετα σύνολα, υπερτονίζοντας ή υποβαθμίζοντας τη σκηνική απόδοσή τους. Στον μύθο όπως τον προσεγγίζει η συγγραφέας, η ιστορία της Ευρυδίκης ξεκινά όταν ο Ορφέας της κάνει πρόταση γάμου. Ταυτόχρονα όμως, έρχεται στα χέρια της, διαμέσου του άρχοντα του κάτω κόσμου ένα γράμμα από το νεκρό πατέρα της. Η γνωριμία με τον Άδη καταλήγει φυσικά στο θάνατο της. “Πρόκειται για μια κοπέλα που έχει έντονο Οιδιπόδειο και δεν μπορεί να επιλέξει μεταξύ του άνδρα και του πατέρα. Η ίδια η Σάρα Ρούλ έγραψε το έργο με αφορμή τον θάνατο του πατέρα της”. (Κόρα Καρβούνη πηγή: Huffington Post Gr).

“Πρόκειται για μια κοπέλα που έχει έντονο Οιδιπόδειο και δεν μπορεί να επιλέξει μεταξύ του άνδρα και του πατέρα. Η ίδια η Σάρα Ρούλ έγραψε το έργο με αφορμή τον θάνατο του πατέρα της” Κόρα Καρβούνη

evridiki18

Η βασική αντίθεση ζωή-θάνατος που αντανακλάται αρχικά στην αντιπαράθεση Άδη-Ορφέα, τώρα έχει 3 συνιστώσες -1) Ευρυδίκη – Ορφέας, 2)Ευριδίκη – Άδης, 3) Ευρυδίκη-Πατέρας και με την προσθήκη της πατρικής φιγούρας της Ευρυδίκης, υφίσταται έτσι μια αλληλοαναιρούμενη μεταχείριση.

Η βασική αντίθεση ζωή-θάνατος που αντανακλάται αρχικά στην αντιπαράθεση Άδη-Ορφέα, τώρα έχει 3 συνιστώσες.

evridiki13

Ο θάνατος της Ευρυδίκης γίνεται το κατώφλι από το οποίο το ντουέτο ζωή- θάνατος, γίνεται προστασία-ανεξαρτησία μέσα από την σύγκρουση οικογένεια – έρωτα, γίνεται παρελθόν-παρόν μέσα από την αντιπαράθεση πατέρα – εραστή και έτσι η μυθική αφήγηση περνά στην περιοχή του λογοτεχνικού-καλλιτεχνικού μύθου, όπου οι υποκειμενικές σημασίες της δημιουργού αναφορτίζουν δυστυχώς λίγο άνισα το μυθικό πυρήνα.

evridiki3

Οι παραπάνω  εικόνες αποτελούνται από στοιχεία ετερόκλητα μεταξύ τους και αντικατοπτρίζουν αντιθέσεις που τροφοδοτούν την πλοκή και καθορίζουν την έκβασή της, ορίζοντας έτσι μια ιστορία που η εξέλιξή της διαφέρει σε θεματικούς άξονες και εντάσεις αισθητά. Εκεί που θα ήθελες να μπεις στο βασανιστικό συναίσθημα του έρωτα· να βιώσεις τον σπαραγμό της απώλειάς του, παρεμβάλονται φροϊδικα ζητήματα των πάντα ανεξερεύνητων σχέσεων πατέρα- κόρης.

Εκεί που θα ήθελες να μπεις στο βασανιστικό συναίσθημα του έρωτα· να βιωσεις τον σπαραγμό της απώλειας του, παρεμβάλονται φροϊδικα ζητήματα .

evridiki42

3.Παράσταση

Η σκηνοθετική και σκηνογραφική προσέγγιση της παράστασης όσον αφορά το εικαστικό μέρος είναι μοναδική. Υπό τις εξαιρετικές σκηνοθετικές οδηγίες του Τάρλοου, στήνονται κινηματογραφικά πλάνα σχεδόν Tim Burtoνικα θα έλεγε κανείς, με υπέροχες γεωμετρίες από τα σκηνικά της Ελένης Μανωλοπούλου, τις οποίες εντείνουν οι εξαιρετικοί φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου. Νομίζω ότι το εικαστικό κομμάτι αναδεικνύεται από την ψηφιακή θέαση διότι ο θεατής έχει πρόσβαση σε όλο το στήσιμο και μάλιστα απο διαφορετικές γωνίες.

Η σκηνοθετική και σκηνογραφική προσέγγιση της παράστασης όσον αφορά το εικαστικό μέρος είναι μοναδική.

evridiki31

Η μουσική ενώ είναι πολυ γοητευτική σε σημεία, είναι όμως και αρκετά προφανής και λίγο παρεξηγημένη τόσο όσον αφορά στις επιλογές του Άδη όσο και του Ορφέα. Ο Michael Jackson ή οι Queen δεν αποτελούν απαραίτητα τόσο έντονη έκφραση έκδηλου “τεντιμποϊκου” στερεότυπου και καταλήγει μερικές φορές η σύγκρουση χαριτωμένη.

evridiki62

Η Ευρυδίκη της Κόρας Καρβούνη, είναι μία πραγματικά μυθική φιγούρα που άλλοτε κουρασμένη, άλλοτε πραγματικά σε έκσταση ή σε σύγχυση, εκφράζεται με πάθος μέσα από το λόγο την κίνηση ή το τραγούδι.

Η Ευρυδίκη της Κόρας Καρβούνη, είναι μία πραγματικά μυθική φιγούρα.

evridiki41

Η χημεία του Γιάννη Νταλιάνη και της Κόρας Καρβούνη, ως πατέρας και κόρη είναι πολύ ειλικρινής και σπαραξικάρδια.

evridiki37

Ο Λαέρτης Μαλκότσης πάλι, ενώ είναι υπέροχος φωνητικά και κινησιολογικά ως Ορφέας, σε σχέση με την Κόρα Καρβούνη αποπνέει μία κάποια αμηχανία σε στιγμές.

evridiki11

Σε αντίθεση με το πάθος που αποπνέει ο Άδης του Ορέστης Χαλκιά και ο τρόπος που αυτό εκφράζεται σε σχέση με οτιδήποτε έρχεται σε επαφή.

evridiki74

Ο χορός από πέτρες δε, ενέτεινε την ενταση της πλοκής τρομερά εύστοχα και μεθοδευμένα είτε ως θέσεις, είτε ως κινήσεις, είτε ως αοιδοί τις στιγμές που έπρεπε.

evridiki87

4.Βραβεία

Λογικό να έχει βραβευθεί με τόσα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2013 του Αθηνοράματος, είναι εξαιρετικά προσεγμένη παραγωγή. Αναλυτικά τα βραβεία που πήρε είναι τα εξής: 3ο βραβείο σκηνοθεσίας στον Δημήτρη Τάρλοου, 3ο βραβείο γυναικείας ερμηνείας στην Κόρα Καρβούνη, 1ο βραβείο μουσικής στην Κατερίνα Πολέμη, 2ο βραβείο φωτισμού στον Αλέκο Αναστασίου.
evridiki72

5. Στοιχεία Παράστασης

Μετάφραση- σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου, Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, Μουσική: Κατερίνα Πολέμη, Επιμέλεια κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου, Στίχοι πρωτότυπων τραγουδιών: Στρατής Πασχάλης, Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
evridiki21
Βοηθός σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα, Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Κανελλοπούλου, Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος, Φωτογραφίες-trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας

evridiki35 Παίζουν: Κόρα Καρβούνη, Λαέρτης Μαλκότσης, Γιάννης Νταλιάνης, Ορέστης Χαλκιάς, Μιχάλης Αφολάνιο, Νεφέλη Μαρκάκη και Αρετή Τίλη

 

 

6. Live Streaming

Δείτε την παράσταση σε Real Time Live Streaming το Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2021 και 21:00 ώρα Ελλάδος.

Οι θεατές μπορούν να αγοράσουν εισιτήριο για τις real time live streaming αναμεταδόσεις στο www.poreiatheatre.com

Περισσότερες πληροφορίες: https://poreiatheatre.com/live-stream/