Ο Εγγέλαδος έχει νερό!

Και αφού εξασφαλίσαμε ότι ένας από τους δορυφόρους του Δία η Ευρώπη έχει ωκεανούς κάτω από αυτή την τεράστια παγωμένη του επιφάνεια… ήρθε και η ώρα του Κρόνου να αποκτήσει το ολόδικό του φεγγάρι με ωκεανό κάτω από layers upon layers πάγου. Εγγέλαδος κυρίες και κύριοι.

“Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί κάποια εναλλακτική εξήγηση για τα δεδομένα η οποία να μην περιλαμβάνει ένα πυκνό στρώμα νερού κάτω από τον πάγο”  David Stevenson (California Institute of Technology), συν-συγγραφέας του άρθρου που εκδόθηκε 4/04 στο Science.

Είχε τραβήξει την προσοχή των επιστημόνων του Κασσίνι-Χόιχενς (Cassini-Huygens)  από το 2005 όταν ανακάλυψαν πίδακες νερού να αναβλύζουν από το Νότιο Πόλο του δορυφόρου, πράγμα το οποίο ενίσχυε την ύπαρξη “θαμμένης” θάλασσας.   Η ίδια αποστολή υπολογίζοντας το βαρυτικό πεδίο του Εγγέλαδου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ναι υπάρχει ωεκανός-ωκεανοί κάτω από την παγωμένη επιφάνεια. Και πως; Οι επιστήμονες παρατήρησαν πως ο Εγγέλαδος έσπρωξε το Κασσίνι-Χόιχενς (Cassini-Huygens) εκτός πορείας καταλήγοντας ότι πρέπει να έχει πολύ περισσότερη μάζα στο Νότιο Πόλο του από ότι φαίνεται.

800px-Cassini_Saturn_Orbit_Insertion

Παρότι τα βαρυτικά δεδομένα δεν αποτελούν “απόδειξη” για την ύπαρξη υγρου νερού και όχι κάποιας άλλης μορφής ύλης, το νερό είναι η πιο πιθανή εξήγηση γιατί με τη μορφή πάγου υπάρχει σε τεράστιες ποσότητες στον Εγγέλαδο και γιατί μεγάλος όγκος πέτρας στη θέση του θα δημιουργούσε άλλου τύπου βαρυτικό πεδίο, εξηγεί ο Stevenson.

Το  Κασσίνι-Χόιχενς (Cassini-Huygens)  είναι μια κοινή αποστολή ρομποτικού διαστημικού οχήματος από τη NASA, την ESA και την ιταλική ASI για την μελέτη του Κρόνου και των φυσικών δορυφόρων του.

Πηγές: wikipedia, wikimedia commons, scientific-american